De geschiedenis van het Mechanisme in Nederland vangt aan op een koude winterdag in december 1966, om precies te zijn op de eerste kerstdag, toen broeder Louis Jugwels de stoute schoenen aantrok om op zoek te gaan naar loges en broeders der Independent United Order of Mechanics, of the Western Hemisphere in Engeland, met de bedoeling de komst van de Logos met hen te vieren, niet wetende dat onze engelse broeders deze hoogtijdag niet vierden.
Na enige omzwervingen kwam hij in contact met Hon. Rudolph Porter, gekozen Grand Secretary van de Londinium Grand Lodge no. 1, gevestigd in London. Het enige bewijs dat hij Mechanic was, bestond uit een jaarverslag van Loge Volharding no. 6, Paramaribo/Suriname.
Hij werd door Hon. Porter aan de Grand Master, broeder George Wright voorgesteld aan wie hij zijn plannen ontvouwde, dat hij van plan was samen met andere Mechanics in Nederland een loge der IUOM te stichten.
Hij kreeg van Grand Master George Wright de nodige instructies en heeft daarna ook andere mechanics en loges bezocht. Hij verliet London met groot optimisme, niet wetende wat voor een zware taak hij op zijn schouders genomen had. Terug in Nederland startte hij een ledenwervingscampagne.
De eerste mechanics met wie hij in contact kwam waren de broeders J. Pinas, en E. van de Lisle, maar zij waren leden van de Independent Order of Mechanics, Preston Unity. Via broeder van de Lisle kwam hij in contact met de eerste mechanics der IUOM.WH. Het waren de broeders G. Deira, E. Burgzorg, F. Lamsberg en F. Kolader.
Via broeder G. Deira kwam hij in contact met broeder Th. Werners. Door de komst van veel Surinaamse mechanics naar Nederland werd door de groep in toenemende mate de behoefte geconstateerd dat zij zich in Nederland weer in een loge wilden verenigen.
Surinaamse Mechanics? Hoezo Surinaamse Mechanics?